Kalifornijos Aukščiausiasis Teismas ketvirtadienį nusprendė, kad 22 pasiūlymas – balsavimo priemonė, priimta 2020 m. lapkritį ir pagal kurią programomis pagrįsti koncertų darbuotojai buvo klasifikuojami kaip nepriklausomi rangovai, o ne darbuotojai, – pasiliks.
Šis sprendimas yra laimėjimas programėlėms pagrįstoms įmonėms, tokioms kaip „Uber“, „Lyft“, „DoorDash“ ir „Instacart“, kurios sunkiai kovojo, kad išlaikytų savo verslo modelius, kurie priklauso nuo koncertų darbuotojų, suteikiančių keleiviams pavėžėjimą ir maisto bei kitų prekių pristatymą.
„Nesvarbu, ar vairuotojai, ar kurjeriai renkasi uždirbti vos kelias valandas per savaitę ar daugiau, jų laisvė dirbti kada ir kaip nori, dabar yra tvirtai įtvirtinta Kalifornijos įstatymuose, o tai padaro galą klaidingiems bandymams priversti juos pasirinkti užimtumo modelį, kurį jie didžiąja dalimi. nenoriu“, – dienoraščio įraše sakė Uberis.
Lyftas paskelbė panašią nuomonę savo žinutėje, sakydamas, kad daugiau nei 80% Kalifornijos vairuotojų apklausoje teigė, kad Prop 22 jiems buvo naudingas.
Nors Prop 22 priešininkai gali techniškai vis dar kreiptis į teismą, kad šis iš naujo išnagrinėtų Aukščiausiojo Teismo sprendimą, šis sprendimas išsprendžia ilgą teismų, susijusių su koncertų darbuotojų klasifikavimu Kalifornijoje, klausimus.
Praėjus metams po to, kai 58 % Kalifornijos rinkėjų balsavo už Prop 22, aukštesnės instancijos teismo teisėjas nusprendė, kad ši iniciatyva prieštarauja Konstitucijai ir todėl „neįgyvendinama“. Teisėjas Frankas Roeschas tuo metu sakė, kad Prop 22 apribojo valstijos įstatymų leidžiamosios valdžios įgaliojimus ir galimybes priimti būsimus teisės aktus.
Ketvirtadienio Aukščiausiojo Teismo sprendime nustatyta, kad, priešingai, programėlių vairuotojų priskyrimas nepriklausomiems rangovams neprieštarauja Kalifornijos konstitucijos nuostatai, suteikiančiai įstatymų leidžiamąją galią dėl darbuotojų kompensacijų. Tai patvirtina Kalifornijos apeliacinio teismo sprendimą 2023 m. kovo mėn. panaikinti Roescho sprendimą.
22 pasiūlymas buvo „Uber“, „Lyft“, „DoorDash“ ir „Instacart“ atsakymas į 5-ąjį asamblėjos įstatymo projektą, pagal kurį įmonės būtų įpareigoję tuos darbuotojus priskirti darbuotojams, suteikiant jiems teisę į minimalų atlyginimą, darbuotojų kompensacijas ir kitas išmokas.
Bendrai įmonės išleido daugiau nei 200 mln.
Tos programėlėmis pagrįstos įmonės ištisus verslo modelius sukūrė darydamos prielaidą, kad joms nereikės mokėti už sveikatos draudimą, nedarbingumo atostogas ir kitas paslaugas, teikiamas visą darbo dieną dirbantiems darbuotojams. Jų lengvi modeliai, kurių darbininkai naudojasi savo transporto priemonėmis keleiviams vežti ir maistą pristatyti, yra kiekvienos įmonės tikslo išlaikyti mažas kapitalo išlaidas ir didinti savo mastą.
22 pasiūlymas siekė rasti vidurį tarp darbuotojų įdarbinimo ir jų laikymo neremiamais rangovais. Remiantis Prop 22, darbuotojai turi teisę uždirbti 120 % valstijos minimalaus atlyginimo už dirbtas valandas ir 30 centų už nuvažiuotą mylią, pakoreguotą pagal infliaciją po 2021 m. (Uber, Lyft ir DoorDash iš tikrųjų nesugebėjo prisitaikyti prie infliacijos ir praėjusiais metais baigėsi kompensuoti koncerto darbuotojams milijonus už neapmokėtas transporto išlaidas.)
Tačiau tas vadinamasis minimalus atlyginimas taikomas tik tuomet, kai darbuotojas aktyviai dalyvauja koncerte, ir nekompensuoja vairuotojams už laukimo laiką. Įmonės pasikliauja tuo, kad darbuotojai yra gerai praleisti laiką ir pasiruošę priimti koncertą, kad galėtų išlaikyti savo reputaciją siūlydami paslaugas pagal pareikalavimą.
Kritikai tvirtino, kad uždarbio garantijos yra mažesnės, nei iš tikrųjų suteikia vairuotojams minimalų atlyginimą, įvertinus su darbu susijusias išlaidas, tokias kaip automobilio priežiūra, dujos ir draudimas.
Prop 22 taip pat siūlo sveikatos priežiūros subsidijas vairuotojams, kurie dirba tam tikrą valandų skaičių per savaitę, tačiau vairuotojai pasakė TechCrunch, kad sunku gauti šias subsidijas. Vairuotojai turi dirbti 15 aktyvių valandų per savaitę už pusę stipendijos ir 25 aktyvias valandas per savaitę, kad gautų visą stipendiją, teigia Sergio Avedianas, „The Rideshare Guy“, žiniasklaidos priemonės, skirtos koncertų darbuotojams, bendradarbis.
Avedianas teigė, kad Aukščiausiojo Teismo sprendimas reiškia „bado žaidimai tęsiasi“. Jis apkaltino bendroves naudojant minimalaus darbo užmokesčio garantiją, kad vairuotojų bilietai būtų tokie žemi, kaip to reikalauja teisės aktai.
„Minimalaus uždarbio garantija dabar taip pat yra lubos, naudojant neskaidrius algoritmus“, – „TechCrunch“ sakė Avedianas, pažymėdamas, kad Kalifornijos įstatymuose įtvirtinta „Prop 22“ vieta paskatins „Uber“ ir kitas įmones „stumti planus visoje šalyje“.
Kitos išmokos, pvz., draudimas nuo nelaimingų atsitikimų, invalidumo išmokos ir išmokos mirties atveju, yra prieinamos darbuotojams tol, kol jie dirba, kai yra sužeisti. Taigi, jei vairuotojas laukia koncerto su įjungta programėle, o ne aktyviai važiuoja, pavyzdžiui, paimti ir išlaipinti keleivį, ir yra sužalotas arba žuvęs, jis negalėtų gauti šių išmokų.
Darbo teisių aktyvistai ir programėlių įmonės kovoja ne tik Kalifornijoje, bet ir kitose valstijose. Praėjusį mėnesį „Uber“ ir „Lyft“ susitarė priimti 32,50 USD valandinį minimalų atlyginimo standartą vairuotojams Masačusetse ir sumokėti 175 mln. USD, kad būtų išspręstas valstijos generalinio prokuroro ieškinys, kuriame teigiama, kad jie netinkamai elgėsi su vairuotojais kaip su nepriklausomais rangovais.
Niujorke programėlės turi mokėti pristatymo darbuotojams 19,56 USD per valandą nuo balandžio mėnesio už laiką, praleistą programoje, o ne tik už aktyvų pristatymą. Programėlėmis pagrįstos įmonės, tokios kaip „Uber Eats“, „DoorDash“ ir „Grubhub“, tvirtino, kad didesnio atlyginimo įpareigojimas pakenktų galutiniam vartotojui po to, kai šios įmonės perkels papildomas išlaidas klientams.
„Uber“ ir „Lyft“ vairuotojai Minesotoje gegužę gavo didesnį atlyginimą, kai valstija priėmė įstatymą, pagal kurį vairuotojai turi teisę uždirbti mažiausiai 1,28 USD už mylią ir 0,31 USD už minutę.
Pataisymas: ankstesnėje šio straipsnio versijoje buvo neteisingai nurodyta, kad Aukščiausiojo Teismo sprendimas gali būti skundžiamas. Prop 22 priešininkai gali kreiptis į teismą su prašymu peržiūrėti savo sprendimą.
Šis straipsnis buvo atnaujintas, kad būtų įtraukti Uber ir Lyft pareiškimai, taip pat daugiau konteksto apie koncertų darbuotojų kovas visoje šalyje. Iš pradžių jis buvo paskelbtas 10:35 PT.